tiistai 20. elokuuta 2013

Hyvä kouluttaja?

Treeneissä puhutaan usein uusien asioiden kouluttamisesta, opettamisesta, naksuttamisesta, tarpeellisista käskyistä sun muista. Pohditaan miksei koira opi tai ainakaan tarpeeksi nopeasti. Miksei sitä kiinnosta ja miksei se tee mitään?

Joskus pitäisi kuitenkin katsoa sitä omaa napaa ja miettiä millainen sinä olet kouluttajana? Jos koira ei opi ja kehity -vika on usein kouluttajassa. Millainen on mielestäni hyvä kouluttaja, miksi kouluttajan tulee kehittyä ja harjoitella kouluttamista?

Puhutaan paljon johtajuusongelmista, miten ollaan koiralle hyviä johtajia ja mitä "johtajuuspaikan" menettäminen aiheuttaa. Oli käsityksesi johtajuudesta mikä tahansa, mielestäni hyvin harvat ongelmat ovat tästä johtuvia. Koira on vain yksinkertaisesti oppinut käyttäytymään tietyllä tavalla, eikä se hae (sinun mielestäsi) huonolla (koiran mielestä kannattavalla) käytöksellä johtajuutta. Voit siis samantien heittää roskiin opukset joissa sanotaan remmissä vetävän koiran olevan johtajasi. Ei se ole -etkä sinä oikeastaan ole sen. Mutta voimme paremmin puhua johtamisongelmasta.

Koiralle maailma on oikeastaan aika jännä paikka. Sille ei ole sisäsyntyistä kävellä hihnassa, pitää kaulapantaa, kulkea ihmisvilinässä, kulkea suojateitä, olla reagoimatta erilaisiin ärsykkeisiin kuten pyöriin, kulkea hihnassa vasemmalla puolella ja olla haistelematta ja sitä rataa. Sisäsyntyisesti se ainoastaan reagoi, toimii tavoilla joista se hyötyy ja toistaa hyväksi todettuja käyttäytymismalleja. Siihen lisätään koiran jalostuksellinen perimä ja voidaan saada kohdalle vaikka tilanteessa terävä, nopeasti reagoiva yksilö. Tai rauhallisempi karvapallo. Koirat ovat yksilöitä ja parhaiten koirasi tunnet sinä.

Kun kouluttaja on päässyt saa kiinni perusajatuksesta, johtajattomuudesta ja koiran käyttäytymisestä vietteineen ja sisäsyntyisine pikku osineen, voit alkaa miettimään koirasi kouluttamista, uusien käyttäytymismallien opettamista koirallesi.

"Et voi koskaan vaatia koiraltasi mitään sellaista, mitä et ole sille opettanut"
Mieti ensin itseäsi koirasi näkökulmasta, oletko sen kumppani vai vaan pallo jalassa?
noutokapulan opiskelua. 
Vaikka olet koirasi kumppani, sinun tulee olla yksikkönne vastuunkantaja. Koira ei välttämättä osaa reagoida ympäristöön sen haluamalla tavalla vaan vastuu on sinulla näiden asioiden opettamiseen. Agressiivisuus, pelottelu tai koiran kovakourainen koulutus ei ole kumppanuutta -ne ovat tekoja joita käytetään koulutuksessa kun taidot loppuvat. Sen sijaan johdonmukaisuus, pitkähermoisuus, innostuneisuus, muuntautumiskykyisyys ovat tärkeitä ominaisuuksia yhteistä taivaltanne ajatellen.

Kouluttaminen on prosessi jossa tärkeintä on matka -ei itse päämäärä. Sen lisäksi että sinun tulee tuntea koira niin että pystyt huomioimaan sen yksilöllisesti, pitää varmistaa myös että koulutuksen puitteet antavat koirallesi mahdollisuuden onnistua, et vaadi siltä liikaa, palkkaat sen ajoissa -ja tiedät mitä teet ja vaadit. Aina. Koulutuksen ei tule olla yhtä sähellystä! Sen tulee olla koiralle selkeää, helppoa ja innostavaa -ja sen tulee aina hyötyä siitä.

Kontaktia ulkona vasta, kun se onnistuu sisällä!
Oli koulutustyylisi sitten mikä tahansa, yksinkertaista ja selkiytä koulutuksesi!
Mieti mitä tahdot kouluttaa koirallesi -- > mieti miten toteutat sen (kenties sheippaamalla?) -->  Mitä välineitä käytät koulutukseen (naksutin?) --> ajattele vaiheiden kriteerit -->; Harjoittele tarvittaessa esimerkiksi välineiden käyttöä ilman koiraa --> harjoittele koiran kanssa --> pidä kirjaa harjoituksistasi.

Täysin mielikuvitteellinen treenisuunnitelma.
Koira oppii onnistuneista toistoista. Varmista siis että et vaadi koiraltasi liikaa vaan sillä on mahdollisuudet onnistua! Mikäli hieno treenisuunnitelma ei menekään putkeen, ole muuntautumiskykyinen ja muokkaa sitä niin että koirasi onnistuu varmasti! Lisää siihen vaiheita, muokkaa ympäristö koiralle eduksi -eli häiriöttömäksi.

Pidä koulutustuokiot aina lyhyinä! Koira oppii hitaasti tunnin yhtäjaksoisesta puurtamisesta, lyhyet mutta onnistumisen myötä tehokkaat treenit ova huomattavasti hyödyllisempiä koirallesi! Myös omat ajatuksesi pysyvät varmemmin itse harjoituksissa (eikä harhaile päivän tekemättömiin töihin), kun koulutustuokiot kestävät muutaman minuutin.

Varmista että palkkio on saavuttamisen arvoinen! Palkkiona voit käyttää oikeastaan mitä tahansa minkä eteen koria on valmis tekemään töitä. Kehuminen riittää toisille, kun taas joillekkin ruoka/leikkiminen on kova juttu. Uusien asioiden opettaminen on (mielestäni) kuitenkin helpompaa ruoalla joka meillä välillä arvotetaan kohdilleen (eli koirat tienaavat päivän ruokansa vain "työn" kauttta). Koulutuksen pitäisi olla koiralle aina palkitsevaa ja kannattavaa!

Muista, että koiran koulutus ei koskaan lopu siihen hetkeen, kun poistutte treenikentältä! Koira oppii uutta koko ajan! Tarkkaile siis käytöstäsi aina koiran läsnäollessa, miten toimit ja miten tahtoisit koirasi toimivan tässä tilanteessa. Älä mieti liiaksi sitä, miten se toimii väärin vaan keskity siihen kun se toimii oikein!

Kaupunkielämän opiskelua

Millaisia ominaisuuksia teille tulee mieleen hyvän kouluttajan ominaisuuksista keskustellessa?

2 kommenttia :

  1. Olen itsekin pohtinut kuinka paljon oikeastaan on itsestä kiinni mitä koira oppii ja miten koira oppii. Minun vanhin koirani on 14kk, joten en ole kovinkaan kauaa naksutellut sille. Kaikki opetukset eivät ole sheippaamista tai nappaamista, mutta pyrin koko ajan kouluttamaan itseäni. Hieno teksti! Ihanaa, että puutut ja kerrot siitä, että tosiaan, me ihmiset ollaan yleensä se syy miksi koira ei opi. KOuluttajat voisimme useamminkin kysyä itseltämme: koira ei opi. mitä ME teemme väärin? Hienoa tytöä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan, ei koirasta ole hauska olla oppimatta. Jos jokin ei tunnu toimivan, pitäisi osata katsoa koiraa ja itseään miksi homma ei toimi. Kiitos Erica kommentistasi :)

      Poista

Rähinäryhmä kiittää palautteestasi!
Valvonta käytössä että huomataan kaikki kommentit :)